Theaterjournaal hoofdpagina
Artikel

Carmen [Het Nationale Toneel & Stella Den Haag]

Regie: Hans van den Boom. FAMILIE

“Lamoer” betekent “liefde” en “o sekoer” is “help” in het Frans. Zo staat het uitgelegd in het programmaboekje van ‘Carmen’, een voorstelling gespeeld in het Nederlands en gezongen in het Frans. Een vrolijke première met kinderen in rode kleren en jonge meisjes met flamencojurken aan. Op de uitnodiging wordt men aangemoedigd vooral ook kinderen mee te nemen, want de voorstelling is bedoeld voor iedereen vanaf 9 jaar. Een divers publiek komt kijken naar een divers ensemble, want maar liefst vijf Haagse instellingen werken mee aan deze bijzondere productie die alleen in de kerstvakantie te zien is. Zowel het Nationale Toneel als jeugdtheatergezelschap Stella Den Haag leveren de acteurs voor deze voorstelling. De operazangers komen van De Nieuwe Opera Academie terwijl de orkestbak bezet wordt door muzikanten van het Koninklijk Conservatorium. Tot slot is de Koninklijke Schouwburg de gastheer van ‘Carmen’.

Velen kennen het verhaal van deze beroemde opera van Georges Bizet: de vurige Carmen trekt zich van niets of niemand iets aan en oefent zo onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op diverse mannen. Aan geen van hen kan zij zich helemaal binden. Zo laat zij een spoor van verdriet en teleurgestelde geliefden achter totdat zijzelf de rekening gepresenteerd krijgt van haar levenstijl. In deze voorstelling wordt de opera, compleet met een orkestbak vol met muzikanten, gecombineerd met een reguliere toneelvoorstelling.

Spelen en zingen
De drie hoofdrollen hebben zowel een spelend als een zingend personage. Een soort tweelingzusje of –broertje dat de gevoelens beter in woorden dan in muziek kan vangen of andersom. Zo staan er twee Carmens op toneel, met twee Don José’s die beiden op eigen wijze hun liefde verklaren aan Carmen. Acteur Jeroen Spitzenberger is de bijna wanhopige jongen die niet goed weet hoe hij met zijn liefde voor deze vurige dame om moet gaan. Bassem Alkhouri, de tenor die Don José zingend vertolkt, is het stevige evenbeeld. Een standvastiger type dat in zijn spel weinig emoties laat zien maar al zingend meer diepte geeft aan Don José dan Spitzenberger. Ook de twee Carmens geven een andere diepgang aan een en hetzelfde personage. Anniek Pheifer is de onafhankelijke vrouw die alle mannen om haar vinger windt. Eva Kroon maakt van de zingende Carmen een liever meisje dat minder overtuigd als vurige Carmen.

Emotionele toevoeging
In dit verhaal komen liefde en hartstocht voorbij maar ook jaloezie en een crime passionel. Niet de meest voor de hand liggende keus bij een voorstelling voor kinderen. Regisseur Hans van den Boom is ervaren met voorstellingen voor jongeren en heeft prima door dat kinderen meer aan kunnen dan volwassenen soms denken. Het lijkt misschien een ingewikkelde kunstgreep om liederen ten gehore te brengen die het grootste deel van het publiek niet kan verstaan, maar dat is juist een prachtig voorbeeld van de taal van de muziek die spreekt. De liederen zijn een emotionele toevoeging aan de teksten die worden uitgesproken. Onwaarschijnlijke liefdesverklaringen als “je ruikt naar hooi en nieuwe laarzen” en “jij ruikt naar zoet zweet” worden afgewisseld met zowel gevoelige nummers als bekende melodieën zoals Habanera en Toreador. Juist kinderen met een rijke fantasie kunnen deze wisselingen makkelijk volgen. Al helpt het voor het begrip natuurlijk ook mee dat de plot van ‘Carmen’ niet bijzonder ingewikkeld is.

Het is een bijzondere voorstelling vanwege het simpele feit dat een bekende opera in een afwijkende vorm is gegoten én toegankelijk is gemaakt voor jong en oud. Maar ook los daarvan is het een vernieuwend en boeiend schouwspel.







Artikelen Theaterjournaal RSS
meer artikelen...
Advertentie
redacteuren
gezocht
In première
21-11 Jonge Harten Festival 2014
21-11 Amateur Theater Festival Rotterdam 2014
22-11 In gesprek met mijn moordenaar
23-11 In de maneschijn
23-11 The Sound of Music
24-11 Tot volgend jaar!
26-11 De RouwRevue
meer premières...
Nieuws
meer nieuws...
Advertenties
Theaterjournaal.nl plaatst cookies van Facebook/Twitter/Google/LinkedIn (lees meer). Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig: toestaan / weigeren.