Theaterjournaal hoofdpagina
Artikel

Bij de musicalsterren aan tafel


Een paar dagen na de bekendmaking van de nominaties van de John Kraaijkamp Musical Awards 2009 verzamelden de musicalsterren zich bij het Lloyd Hotel in Amsterdam om op hun nominatie te toosten. Theaterjournaal was hierbij aanwezig en sprak met een aantal kanshebbers over stagediven, de concurrentie, lendendoeken en wisselde zelfs nog wat interieurtips uit.

Bij de musicalsterren aan tafel
Copyright Roy Beusker
Het is hard werken als musicalacteur. “Renée, nu je hoofd iets naar links!”, “Je staat teveel in de zon!”, “Er zit een rare lok voor je oog!” Renée van Wegberg blijft zich professioneel lachend in de meest onmogelijke houdingen wringen terwijl ze bestormd wordt door persfotografen. Collega Freek Bartels (heel toepasselijk op veelkleurige gympen) wordt ondertussen door camerateam A naar een geschikt plaatsje voor een interview gedirigeerd, terwijl camerateams B en C hem al op de hielen zitten. Aanstormend talent Tommie Christiaan (‘High School Musical’) houdt de massaal toegestroomde schoolkinderen zoet met handtekeningen. Tijd om al die drukke acteurs eens aan de tand te voelen.

WILLIAM SPAAIJ
Nominatie: Beste mannelijke hoofdrol in een grote musical (rol: Ren in ‘Footloose’)

Bij de musicalsterren aan tafel
Copyright Roy Beusker
Gefeliciteerd, maar liefst 10 nominaties voor ‘Footloose’!
Ja, te gek hè! Normaal gaan de meeste nominaties naar Joop van den Ende Theaterproducties, dus toen wij het hoorden gingen we echt met z’n allen uit ons dak (‘Footloose’ is van V&V Entertainment – red.),ook het ensemble, crew en orkest!
Wanneer hoorden jullie het eigenlijk?
Net als iedereen, toen we afgelopen vrijdag keken naar de TV Show van Ivo Niehe.
Meen je dat nou?
Ja, echt waar.
Normaal krijg je als genomineerde toch een paar dagen van tevoren zo’n mooie gouden envelop in de bus?
Ja, maar dit jaar hadden ze besloten om het anders te doen. Dus zaten we met de hele groep achter een computer in het theater van Heerlen. Ja, ik was zelf ook een beetje verbaasd. Ik heb natuurlijk meteen mijn moeder gebeld, want die was super nerveus.
Zie je deze rol als je grote doorbraak?
Nou, als ik iedereen zo om me heen hoor schijnt het dat wel te zijn, maar ik vind zelf mijn rol in ‘Grease’ (Spaaij speelde eerder de rol van Danny in ‘Grease’ – red.) mijn doorbraak. Maar deze rol in ‘Footloose’ is wel heel divers. Humor, dans, integere balads; er zit eigenlijk van alles in.
De concurrentie is vrij pittig. Wie zie je als je grootste concurrent?
Antonie Kamerling is de enige die ik nog niet gezien heb. Freek Bartels ken ik heel goed en ik vind het grappig dat er dit jaar twee van die jonkies genomineerd zijn, want normaal zijn het toch de oude rotten in het vak die zo’n nominatie krijgen. Ik zou het daarom leuk vinden als een van ons tweeën zou winnen. Maar ik heb Henk Poort gezien in ‘Anatevka’ en als ik heel eerlijk ben, lijkt hij mij wel de grootste concurrent. Hij speelt natuurlijk als Tevje de rol van zijn leven. Maar op dit punt in mijn leven is deze rol in ‘Footloose’ dat ook voor mij.


RENÉE VAN WEGBERG
Nominatie: Beste vrouwelijke hoofdrol in een grote musical (rol: vertelster in ‘Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat’)

Bij de musicalsterren aan tafel
Copyright Joris-Jan Bos
Je moet de fotografen hier bijna van je afslaan. Je leven zal wel veranderd zijn sinds je doorbraak in ‘Joseph’.
Ja, het is echt veel drukker geworden. Zeker omdat ik nu voor het eerst in een rondreizende productie speel; daarvoor heb ik altijd in een vast theater gestaan, bijvoorbeeld in ‘Annie’ in het Efteling Theater. Touren is aan de ene kant een hele leuke ervaring. Het is natuurlijk interessant om te zien hoe ieder theater er achter de coulissen weer anders uitziet en wat voor mensen er werken. Aan de andere kant heb je hele lange reistijden. Maar ja, ik neem altijd een tijdschrift mee en in de tourbus is het gelukkig heel gezellig.
Hoe schat je de concurrentie in?
Simone Kleinsma is natuurlijk enorm sterk, maar van Wieneke Remmers heb ik ook gehoord dat ze ontzettend goed is. Tot nu toe heb ik alleen Simone in haar rol gezien, omdat ik bij de première van ‘Sunset Boulevard’ was. Maar dat meedoen belangrijker is dan winnen, dat is natuurlijk niet waar. Stiekem wil je die award toch hebben. Ik wel tenminste!
In ‘Joseph’ sta je bijna de hele voorstelling op het podium. Heb je dan eigenlijk wel een favoriete scène?
Het leukste vind ik als ik veel interactie met de rest van de cast heb. Vooral in het eerste deel van de voorstelling heb ik heel veel gedoe en drukte om me heen. Ken je het stukje dat ik op de schommel zit en de broers van Joseph om me heen staan? Nou, dat vind ik iedere avond weer leuk om te doen!


FREEK BARTELS
Nominatie: Beste mannelijke hoofdrol in een grote musical (rol: Joseph in ‘Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat’)

Bij de musicalsterren aan tafel
Copyright Joris-Jan Bos
Je bent het afgelopen jaar vanuit het niets een idool geworden. Wat mis je het meest aan je normale leven van voor die tijd?
Oh, daar moet ik even over nadenken. Nou, als ik één ding moet noemen dan is dat mijn moeder.
Je moeder? Daar scoor je natuurlijk punten mee, Freek. Maar ik dacht meer in de richting van stappen met je vrienden. Je hebt natuurlijk een nogal makkelijk herkenbaar hoofd met die krullen enzo.
Stappen deed ik van tevoren toch al niet heel veel, dus dat mis ik niet. Nee, ik hou het toch op mijn moeder. Mijn ouders wonen in Tilburg en daar kom ik vanwege alle drukte tegenwoordig niet meer zo vaak. Dacht je dat ik nog thuis woonde? Nee joh, allang niet meer! Ja, vorig jaar tijdens ‘Op zoek naar Joseph’ wel even, maar inmiddels ben ik alweer verhuisd.
Hoe schat je de concurrentie in?
Ja, dan ga je natuurlijk appels met peren vergelijken. Henk Poort heb ik niet gezien, maar ik heb gehoord dat hij heel goed is. Gelukkig is het niet aan ons, maar aan de vakjury. Nee, het lijkt me niet zo’n goed idee dat het publiek daarover gaat beslissen, zoals bij ‘Op zoek naar Joseph’.
Heb je al plannen voor na ‘Joseph’?
Nog niet, want met ‘Joseph’ gaat het echt heel erg goed. We gaan na afloop van de tour lekker door in het Beatrix Theater, dus ik denk daar voorlopig nog maar niet over na.
Ben je niet stiekem in je achterhoofd al met iets anders bezig? Ik hoorde dat het M-Lab een reprise wil gaan doen van ‘Into the Woods’ met de oorspronkelijke cast (Bartels speelde eerder de rol van Sjaak in ‘Into the Woods’ – red.).
Ja, ik ving ook al zoiets op. Maar op het moment weet ik daar nog niet van. Als het aan mij ligt ga ik voorlopig zo door, hoor!


ARA HALICI
Nominatie: Beste mannelijke bijrol in een kleine musical (rol: Theo Sarapo in ‘Piaf’)

Je hebt al twee awards gewonnen, voor mannelijke hoofdrol in zowel ‘Merrily We Roll Along’ als ‘Cabaret’, heb je al bedacht waar je deze derde award neer gaat zetten?
Nou, je hoeft natuurlijk niet altijd te winnen, want ik gun het een ander ook. In dit geval zou ik het leuk vinden als Ivo Chundro wint, want hij is mijn beste vriend. Maar mocht ik de award dan toch winnen, dan krijgt ‘ie samen met de andere twee een plaatsje in mijn nieuwe huis. We hebben allemaal nieuwe meubels gekocht, maar we hebben geen piano, dus daar kunnen ze niet opstaan. We hebben geen vleugel, dus dat gaat ook niet. Jammer genoeg hebben we ook geen schouw. En ik wil ze in geen geval in de bijkeuken zetten.
Je zou drie houten pilaren kunnen kopen en ze daarop tentoonstellen, mits je stijl dat toelaat natuurlijk. Dat zag ik gisteren toevallig bij iemand thuis.
Nou, ons interieur is een mix van hout met ijzer en metaal, dus dat is wel een goed idee. Die beeldjes lenen zich daar ook wel voor. Maar dan moet ik er wel drie hebben, want dat staat leuker dan twee.
Je hebt het behoorlijk druk gehad dit jaar. ‘The Wild Party’; ‘Piaf’ en nu ‘Sjakoo’. Heb je dit seizoen bewust gekozen voor kleinschalige musicalproducties?
Nee, het kwam zo op mijn pad. Het voordeel van kleine producties is dat je creatiever kunt meedenken en meer verantwoordelijkheid draagt voor de gehele productie. Bijvoorbeeld mijn karakter Van Ruytenburg in ‘Sjakoo’; Rembrandt heeft die man natuurlijk nooit zo vals en nichterig bedoeld toen hij De Nachtwacht schilderde. Dat karakter heb ik samen met de regisseur zo gecreëerd.
In ‘Sjakoo’ zit een scène waarin jij komt aanvaren met een bootje. Uitgerekend bij de première viel de motor uit.
Lieve schat, ik dacht dat ik stiérf! Ik was blij dat er een peddel in dat bootje lag zodat ik mee kon roeien, want anders was ik er na een half uur nog niet geweest. Ja, het publiek kon erom lachen, maar voor mij was het vreselijk.
Heb je nog wel eens een moment gehad waarop er iets helemaal fout ging tijdens een voorstelling?
In ‘Merrily We Roll Along’ kreeg ik een black-out tijdens het nummer ‘Franklin Shepard Inc’. Een serieus lied over verloren vriendschap. Dat nummer gaat heel snel, met heel veel woorden. Ik raakte compleet de tekst kwijt. De hele boodschap ging de mist in. Meestal merkt het publiek niets als er iets fout gaat, maar in dit geval dus wel. Op zo’n moment ga je echt eventjes dood.


ANOUK MAAS
Nominatie: Aanstormend talent (rol: Liesl in ‘The Sound of Music’)

Bij de musicalsterren aan tafel
Copyright Roy Beusker
Ik begreep van William Spaaij dat jullie via de tv moesten horen dat jullie genomineerd waren.
Ja, hoewel ik het via de telefoon hoorde. We zaten met de hele cast van ‘The Sound of Music’ in de bus op weg naar huis toen mijn moeder belde. Ze was op een bruiloft maar ze zat daar naar de TV Show te kijken. Het was een beetje een gedoe allemaal.
Wie is je grote voorbeeld in het theater?
Dat is natuurlijk Simone Kleinsma. Dat is zo’n grootheid!
Waar zie je jezelf over 10 jaar?
Ik zou heel graag de rol van Glinda in ‘Wicked’ spelen of Elle Woods in ‘Legally Blonde’. Maar film of tv lijkt me ook heel erg gaaf. Mijn ambitie is om nog eens op West End te staan.
In Duitstalige gebieden is ook vaak werk voor Nederlandse musicalacteurs.
Oh, maar ik heb al in Duitsland en Oostenrijk gewerkt. In Duitsland heb ik vier producties gedaan: ‘Saturday Night Fever’; ‘Starlight Express’; ‘Fame’ en ‘We Will Rock You’. ‘Saturday Night Fever’ heb ik daarnaast ook in Wenen gespeeld. Dat was echt onwijs gaaf en ik zou ook echt zo weer terug willen. Maar ik heb het hier ook enorm naar mijn zin. Voorlopig blijf ik daarom hier!


PAUL WALTHAUS
Nominatie: Beste mannelijke bijrol in een grote musical (rol: Farao in ‘Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat’)

Bij de musicalsterren aan tafel
Copyright Joris-Jan Bos
Je speelt in ‘Joseph’ een mix tussen Toetanchamon en Elvis. Ben je nou nooit bang dat je op een avond je nek breekt tijdens die scène waarin je moet stagediven?
Ha, ha, nou het is elke avond weer een feestje om zo los te kunnen gaan! We hebben iedere keer weer zoveel lol. In de eerste akte speel ik één van de broers van Joseph en na de pauze heb ik dan eventjes mijn Elvis-moment. Gelukkig heb ik wel het vertrouwen dat mijn collega’s me opvangen.
Je geniet op dit moment van een lange vakantie. Wanneer zien we je weer terug in ‘Joseph’?
Ik speel weer vanaf half juli. Maar in René van Kooten hebben ze natuurlijk een waardige vervanger gevonden.
Heb je hem eigenlijk nog als Farao gezien voor je met vakantie ging?
Nee, tenminste niet in een voorstelling. Ik heb wel een paar dingen met hem doorgesproken en ben bij een paar repetities geweest, maar omdat ik daarna vrij snel op vakantie ben gegaan, ben ik niet meer in de gelegenheid geweest hem te zien. Je wilt namelijk ook niet meteen in de eerste week dat je de rol hebt overgedragen in de zaal gaan zitten om te zien hoe je collega het ervan af brengt. Maar deze week ga ik kijken hoe hij het doet. Dan kan ik meteen aan de rest van de cast laten zien hoe bruin ik ben geworden, ha, ha!


SIMONE KLEINSMA
Nominatie: Beste vrouwelijke hoofdrol in een grote musical (rol: Norma Desmond in ‘Sunset Boulevard’)

Bij de musicalsterren aan tafel
Copyright Deen van Meer
Deze nominatie is natuurlijk meer dan verdiend. Hoe is het eigenlijk om de rol met Pia Douwes te delen?
Dat is echt heerlijk. Ik heb natuurlijk altijd wel understudy’s en alternates gehad, maar dit is voor het eerst dat ik de rol echt met iemand deel. We doen het echt fifty-fifty. Op die manier kunnen we allebei ook veel dieper in de rol gaan. Uiteindelijk speelt de cast toch zes keer in de week en het is een heftige voorstelling, dus het is fijn om niet altijd te hoeven spelen.
Jij mocht wel de galapremière spelen.
Ja, maar Pia kreeg ook haar eigen première, hoewel die natuurlijk wel iets eerder was dan gepland (Kleinsma raakte tijdens een voorstelling van ‘Sunset Boulevard’ geblesseerd en was daardoor enige tijd uit de running- red.). Dankzij Pia heeft de voorstelling niet één dag stilgelegen, want de avond erop stond ze al op het toneel. Ze was er nog absoluut niet op voorbereid, maar ze kreeg de tekst er vlekkeloos uit. Wát een vakvrouw. Ik neem er mijn hele hoge hoed voor af.
Je hebt al vaker gezegd dat Norma Desmond je droomrol was.
Ja, maar ik was er altijd te jong voor. Het is een vrouw die getekend is door het leven. Dat kan je niet spelen als je twintig bent.
Waar ga je deze award neerzetten?
Oh, maar ik wil er natuurlijk helemaal niet vanuit gaan dat ik win! Maar goed, àls ik win dan komt hij op mijn werkkamer te staan, naast de award voor ‘Mamma Mia!’.


WIENEKE REMMERS

Nominatie: Beste vrouwelijke hoofdrol in een grote musical (rol: Maria in ‘The Sound of Music’)

Bij de musicalsterren aan tafel
Copyright Roy Beusker
Gefeliciteerd met je nominatie. Wie heb je eigenlijk als eerste gebeld toen je het hoorde?
Nou, ik wèrd gebeld. We zaten in de bus met de cast van ‘The Sound of Music’ en mijn vader belde, want hij had het al op tv gezien. Hij was natuurlijk heel erg blij. Terwijl ik hem aan de telefoon had hoorde ik al allemaal sms’jes binnenkomen en daarna ben ik de rest van de avond aan het bellen geweest.
Ik moet je deze vraag natuurlijk stellen: hoe vaak heb jij de film ‘The Sound of Music’ gezien?
Oh, ik heb ‘m echt heel vaak gezien, wel twintig keer ofzo!
Hoe schat je de concurrentie in?
Die is natuurlijk erg goed. Simone is een hele bijzondere vrouw, ik verwacht eerlijk gezegd dat zij gaat winnen. Ik vond haar echt prachtig in ‘Sunset Boulevard’. Maar Renée van Wegberg is ook waanzinnig goed en Kim-Lian van der Meij is een enorm talent.
Wel al bedacht waar die award moet komen te staan?
Het schijnt te helpen als je van tevoren al een plaatsje uitzoekt. Maar aan de andere kant, als iedereen dat gaat doen heeft het weinig nut natuurlijk. Soms kom je bij een collega thuis die zijn of haar award helemaal in het stof achter allemaal spullen heeft staan, maar dat wil ik niet. Je mag best laten zien dat je hem hebt.


COCKY VAN HUIJKELOM
Nominatie: Beste kostuums voor zowel ‘Joseph and the Amazing Techicolor Dreamcoat’ als ‘High School Musical’)

Bij de musicalsterren aan tafel
Copyright Joris-Jan Bos
Je bent voor twee musicals genomineerd, maar op welke show ben je het meest trots?
Op ‘Joseph’. Dat was echt een creatieve uitspatting. Ik mocht helemaal los gaan en mijn creativiteit gebruiken. Het is natuurlijk een bijbelverhaal, maar er zit veel humor in en de kostuums zijn in de meeste scènes modern en kleurrijk. Ik kreeg echt de vrije hand. Er was slechts één voorwaarde: het geheel mocht absoluut niet op de kostuums van de Engelse show lijken.
Ik heb de voorstelling in Londen gezien en de lendendoek die de Engelse Joseph draagt doet nog het meest denken aan een rok, terwijl Freek in een heel klein dingetje over het podium draaft.
Ja, maar Freek heeft natuurlijk ook een geweldig lichaam, ha, ha!
De beroemde gekleurde jas die Joseph draagt, heb je die ook zelf ontworpen?
Ja, en al die gekleurde lapjes zijn er allemaal met de hand op genaaid. Ik krijg ook van uit het hele land opgewonden reacties van quiltverenigingen. Of ik erelid mag worden als ik win? Ja, wie weet!


MARLEEN VAN DER LOO & JEROEN PHAFF
Nominaties: Beste vrouwelijke resp. mannelijke bijrol in een grote musical (rollen: Vi Moore respectievelijk Shaw in ‘Footloose’)

Het is natuurlijk wel heel bijzonder dat jullie als echtpaar allebei zijn genomineerd voor een award.
Marleen: Ja, dat maakt het natuurlijk wel heel erg speciaal. We zijn er ook ontzettend blij mee.
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik ‘Footloose’ nog niet heb gezien.
Marleen: Nee, echt niet? Ga je nog wel? Op 4 juli. Oh, even kijken of ik dan speel. Ja, dan ben ik er, want dat is een zaterdag. Jeroen speelt dan ook. We hebben net een kleintje gekregen, daarom werk ik tegenwoordig nog maar drie dagen in de week. Op de dagen dat ik speel gaat Liene gewoon met ons mee.
En hoe doe je dat dan tussendoor met de fles geven enzo?
Marleen: We hebben een oppas die met ons van theater naar theater reist. Maar het liefst verschoon ik Liene natuurlijk zelf tussen twee scènes door.
Jeroen: Het leeftijdsverschil in de cast van ‘Footloose’ is nogal groot…
…dus jullie dachten: dan kan een baby er ook nog wel bij!
Jeroen: Ha, ha, nee, we waren bang dat het een probleem zou zijn, omdat een deel van de cast een stuk jonger is en misschien niet op een meereizende baby zou zitten te wachten. Maar iedereen is gek op Liene.
Jullie hebben al in meerdere producties samen op de planken gestaan. Is dat een bewuste keuze?
Marleen: We hebben uitgerekend dat we in totaal 7,5 jaar samen op het toneel hebben gestaan. Voor een deel is dat inderdaad een keuze. Toen wij bijvoorbeeld samen auditeerden voor de musical ‘Elisabeth’ in Scheveningen woonden wij in Wenen. Als Jeroen de rol van Franz Joseph zou krijgen en ik niet in de musical terecht zou komen, zou het natuurlijk einde verhaal zijn.
Uiteindelijk werd jij understudy van Pia Douwes en speelde je meerdere keren de rol van Elisabeth, de vrouw van Franz Joseph.
Marleen: Dat was de eerste keer dat we een echtpaar op het toneel speelden. In ‘Footloose’ spelen we ook een getrouwd stel, maar dat is anders. In ‘Elisabeth’ was de muziek doorgecomponeerd, dan acteer je met je zangstem. In ‘Footloose’ hebben wij voornamelijk spelscènes samen, zonder underscore. Wij twee bepalen dus het tempo van de scène, niet de muziek. We zijn allebei van het millimeterwerk. Soms kan de één iets uitproberen wat niet goed werkt. Gelukkig kunnen we dan zonder gêne tegen elkaar zeggen: “Ik snap wat je bedoelt, maar het komt niet zo goed over”. Dat is ons voordeel.
Jeroen: Het is overigens niet zo dat we automatisch samen worden aangenomen, want het auditieteam kijkt er natuurlijk niet naar of we wel of niet getrouwd zijn. Sterker nog, Joop van den Ende heeft eens gezegd dat hij het zelfs een nadeel vond om een stel in zijn show te hebben. Hij wilde niet dat er allemaal privésores op het toneel werden uitgevochten.
Zijn jullie er al uit waar die twee awards straks komen te staan?
Jeroen: Nou, dat ligt er aan. Ik heb er al één (voor Beste mannelijke bijrol in ‘De Griezelbus’ – red.) en als we er op 8 juni in ieder geval nog één bij krijgen dan lijkt het me leuk om ze te spiegelen. Bijvoorbeeld om de dvd’s en boeken tussen te zetten.
Marleen: Nee zeg, we gaan ze niet als boekensteunen gebruiken!
Jeroen: Dan zetten we ze op de vensterbank, waar andere mensen ganzen of eenden zetten. Of op de schouw.
Marleen: We kunnen ze ook elke dag ergens anders in het huis neerzetten.
Jeroen: Maar een hele prominente plaats geven vind ik ook weer een beetje raar.
Marleen: Als het nou een zilveren beker was wel. Maar het is toch een mooi beeldje? Misschien kunnen we uitzoeken of ze vorstvrij zijn. Dan kunnen ze in de tuin.
Jeroen: Dan laten we ze mooi in de vijver piesen. 
Marleen: Of we zetten ze naast de Boeddha. Dan wordt het de John Kraaijkamp Boeddha.
Jeroen: Laten we het er nog even over hebben.
Marleen: Hoe dan ook. We zetten ze in ieder geval niet op Marktplaats.

De John Kraaijkamp Musical Awards 2009 worden op 8 juni uitgereikt. Het gala wordt live uitgezonden door de AVRO op Nederland 1 en Radio 2. 
Klik hier voor de complete lijst van genomineerden.





Artikel informatie
Redacteur: Ingrid Geubel
Datum: 25-05-2009

Artikelen Theaterjournaal RSS
meer artikelen...
Advertentie
redacteuren
gezocht
In première
16-03 Gunstige ligging ten opzichte van de wereld
16-03 Wie is er bang van 'Who's afraid of Virginia Woolf'?
17-03 Als ik het niet doe, doet niemand het
17-03 De laatste take van Laurel & Hardy
17-03 Henna
17-03 Ongezien
20-03 Festival Cement 2012
Nieuws
meer nieuws...
Advertenties